Aangifte doen

Marktplaats zal in het geval van oplichting altijd aanraden om aangifte te doen. Dat is inderdaad goede raad en wel om de volgende reden: Een gedeelte van een online aangifte komt rechtstreeks bij Marktplaats terecht. Ze worden daar sneller bekeken dan bij de politie, hetgeen in de praktijk neerkomt op het sluiten van het Marktplaatsaccount van de verdachte (ver)koper. Nadeel zowel als voordeel kan zijn dat hij dan geen berichten meer kan sturen vanuit zijn account.

Het komt wel voor dat een verkoper daadwerkelijk niet in staat was het verkochte artikel op te sturen. Hij ligt in het ziekenhuis na een ongeluk bijvoorbeeld. Als hij zich dan meldt bij Marktplaats en er staat maar één aangifte in de database wordt het account vaak heropend om hem de gelegenheid te geven zijn fout te herstellen en het alsnog op te sturen. Case closed. Staan er meer aangiftes tegen hem heeft hij dikke pech en moet hij maar zien hoe hij de gedupeerde kopers tevreden stelt. Een aangifte kan ook weer worden ingetrokken en dan wordt het ook bij Marktplaats verwijderd en kan het Marktplaatsaccount weer worden heropend. Dit geldt vrijwel uitsluitend in het geval “betaald maar niet ontvangen”. En als alle aangiftes zijn ingetrokken.

Vijf dagen

Door de politie wordt aangeraden vijf dagen te wachten voordat je aangifte doet. Nu doet zich een paradoxale situatie voor. Binnen vijf dagen kan een goed bedoelende verkoper inderdaad het pakket alsnog opsturen. Binnen vijf dagen kan een malafide oplichter heel veel andere mensen oplichten. Het is als argeloze gebruiker van Marktplaats dus soms vrij lastig in te schatten wat je nou moet doen. Verstandig is om in ieder geval voor de zekerheid contact op te nemen met Marktplaats.

User ID

Marktplaats zal altijd vragen om een screenshot (schermafbeelding) van het gesprek in “Mijn berichten” als je met een mogelijke oplichter hebt gecommuniceerd. Altijd doen, dan heb je het “zwart op wit”. Echter, als je contact opneemt met Marktplaats kan je er beter voor zorgen dat je de “User ID” van de vermeende boef paraat hebt. Als je alleen een afbeelding hebt zijn ze veel te lang bezig om het uit te zoeken. Ze moeten een nummer hebben. Als je op Marktplaats ingelogd in “mijn berichten” in het bericht met de ander op zijn naam klikt, zie je in de adresbalk van de browser ongeveer het volgende staan: https://www.marktplaats.nl/u/henk/1234567/
Je moet dan het nummer hebben, dat is de User ID, in dit voorbeeld 1234567. In de app werkt dit niet. Een screenshot vanuit de app is dan ook vrij nutteloos. Ze kunnen wel gaan zoeken op “Henk”, maar er heten honderdduizend mensen Henk op Marktplaats. En geef ook gelijk het e-mailadres dat je voor Marktplaats gebruikt of het advertentienummer (bijvoorbeeld m123456789 met een kleine letter “m”). Dit scheelt ontzettend veel tijd.

Links om aangifte te doen

Algemeen:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen#ik-ben-opgelicht-bij-een-aankoop-of-verkoop-via-internet


Betaald maar niet ontvangen:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-internetoplichting-niets-ontvangen.html


Opgestuurd maar geen geld ontvangen:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-internetoplichting-geen-geld-gekregen.html


Samen houden we Marktplaats veilig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *